Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, їх збут, використання підроблених документів
1. Підроблення посвідчення або іншого документа, який видається чи посвічується підприємством, установою, організацією, громадянином-підприємцем, приватним нотаріусом, аудитором чи іншою особою, яка має право видавати чи посвідчувати такі документи, і який надає права або звільняє від обов’язків, з метою використання його як підроблювачем, так і іншою особою, або збут такого документа, а також виготовлення підроблених печаток, штампів чи бланків підприємств, установ чи організацій незалежно від форми власності, а так само інших офіційних печаток, штампів чи бланків з тією самою метою або їх збут – караються штрафом до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років.
2. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, якщо вони вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб,— караються обмеженням волі на строк до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.
3. Використання завідомо підробленого документа – карається штрафом до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років.
Таким чином підроблення документів, штампів, печаток або бланків з метою використати їх надалі для незаконного і безоплатного заволодіння чужим майном шляхом обману слід кваліфікувати за сукупністю злочинів – за ч. 1 ст. 358 і за ч. 1 ст. 14, ч., 2, 3 або 4 ст. 190 як готування до шахрайства за обтяжуючих обставин.
Кваліфікація за ст. 358 не виключається, якщо особа шляхом підроблення документа прагне реалізувати своє дійсне право, що ґрунтується на чинному законодавстві, оскільки і в такій ситуації відбувається посягання на встановлений порядок документального посвідчення фактів, які мають юридичне значення.
В звязку з тим,що 21.02.2011 р. набрав чинності наказ МВС від 11.01.2011 р. №5, який скасував Інструкцію про порядок видачі дозволів на право відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, як оформити знищення печаток та здійснити передачу всіх штампів в архів головного підприємства внаслідок припинення діяльності відокремленого підрозділу підприємства — філії? І якими внутрішніми документами це оформити?
В умовах відсутності нормативних вимог до знищення печаток і штампів, суб’єкт господарювання може сам визначати, яким чином знищувати їх. Але для того, щоб не виникало підозр щодо умисного знищення печаток з корисливих мотивів або в інших особистих інтересах, які є кримінально караними діянням, краще, все ж таки, проводити таке знищення максимально відкрито, фіксуючи сам процес знищення.
Для цього, в першу чергу, добре б створити комісію зі знищення печаток і штампів. Така комісія може бути створена наказом керівника підприємства. Зазначеною комісії слід скласти протокол про знищення печаток і штампів, у якому відомості, схожі з тими, що вказувалися раніше у клопотанні про знищення печаток і штампів, яка відправлялася в МВС.
А саме:
— Кількість печаток та штампів, які знищуються;
— Підстава для знищення (у Вашому випадку — припинення діяльності відокремленого підрозділу);
— Особа, відповідальна за знищення печаток і штампів, її прізвище, ім’я та по батькові, а також паспортні дані;
— Склад комісії, із зазначенням прізвищ, імен, по батькові і паспортних даних.
Також, перед тим як приступити безпосередньо до знищення (або після знищення), можна відправити органам МВС поштою повідомлення про знищення печаток і штампів, з зазначенням інформації, відображеної в протоколі і додатком відбитків печаток і штампів у двох примірниках, які будуть знищені. Можна навіть запросити співробітників МВС на процедуру знищення, щоб у них не виникло сумнівів у щирості Ваших намірів.
Сама ж процедура фізичного знищення печаток і штампів не складна і детально описана в п. 3.4.2 Інструкції. Коротко вона зводиться до наступного: спочатку робиться відбиток знищуваних печаток і штампів. Потім металеві вироби двома перехресними лініями, гумові, каучукові деталі — розрізанням на малі непоєднувані, невідновлювані частини.
Після цього рекомендуємо зібрати знищені залишки печаток і штампів в конверт. Цей конверт, а також відбитки печаток і штампів, повідомлення органів МВС (якщо воно було), наказ про призначення комісії слід докласти до протоколу про знищення печаток і штампів, підписаного членами комісії. І весь цей пакет документів передати в архів підприємства. У такому випадку, якщо у правоохоронців колись виникнуть питання щодо знищення печаток, Ви зможете показати їм, як проводилася ця процедура, і підтвердити факт правомірного знищення печаток і штампів.
В разі втрати печаток і штампів керівник підприємства повинен негайно повідомити про це органи внутрішніх справ і вжити заходів для їх розшуку. Це ж має зробити і підприємець. Про те, що печатку загублено також слід дати оголошення в газету. У такому випадку при незаконному використанні Вашої печатки іншими особами з Вас зніметься відповідальність.
Оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів замість викрадених або загублених відбувається так само, як при замовленні в перше. Загублену або украдену печатку при замовленні нової замість старої краще видозмінити.
Про визнання таким, що втратив чинність, наказу МВС від 11.01.99 N 17
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 9 лютого 2011 р. за N 158/18896
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 N 1216 «Про внесення змін до Положення про дозвільну систему», протоколу наради під головуванням Прем’єр-міністра України від 19.06.2010 N 37002/0/1-10, а також з метою приведення нормативно-правових актів МВС, що регламентують діяльність дозвільної системи, у відповідність до законодавства України
НАКАЗУЮ:
1. Визнати таким, що втратив чинність, наказ МВС від 11.01.99 N 17 «Про затвердження Інструкції про порядок видачі міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, господарським об’єднанням та громадянам дозволів на право відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, а також порядок видачі дозволів на оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів, та затвердження Умов і правил провадження діяльності з відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28.04.99 за N 264/3557.
2. Начальникам ГУМВС, УМВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, на залізницях, ректорам вищих навчальних закладів МВС організувати вивчення цього наказу особовим складом органів і підрозділів внутрішніх справ України.
3. Департаменту громадської безпеки (Петровський В. В.) у п’ятиденний строк після підписання наказу забезпечити його подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра — начальника міліції громадської безпеки генерал-майора міліції Ратушняка В. І.
5. Наказ надіслати за належністю.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.